Belgie – Ardennen 2009

Dag 1

De eerste dag start met het vertrek naar de Ardennen. Onze camping heet Le Val de L’aisne. Als we op zoek zijn naar ons verblijf rijden we langs een aantal tamelijk verouderde stacaravans. Dan doemt er ineens een hagelnieuwe stacaravan op: het is de onze! Boffen wij even. Daarna rijden we naar Dinant.

20160701_192821

Dinant staat vooral bekend om de citadel. Deze is via de stad te bereiken via een 408 treden tellende trap. Of met de kabelbaan. Wij nemen de kabelbaan. De huidige citadel is gebouwd op de resten van eerdere kastelen die hier stonden. De top van de rots is namelijk al vanaf de 11e eeuw na Chr. bebouwd. De citadel stamt uit de 18e eeuw. Het is een verdedigingswerk dat ervoor moest zorgen dat de brug over de Maas bewaakt werd.Wij sluiten aan bij de rondleiding met een gids die niet zo gemakkelijk te verstaan is met zijn Franse tongval. Tijdens deze rondleiding zien we de oude gewelven en als toetje worden we getrakteerd op een prachtig uitzicht op de stad.

20160701_192734

Als we tenslotte weer met de kabelbaan naar beneden gaan, komen we uit bij de Onze Lieve Vrouwekerk die in de 13e eeuw gebouwd is. Deze kerk valt meteen op. Je kunt er gewoonweg niet omheen. De binnenzijde met zijn prachtige glas in lood ramen is minstens zo mooi en bijzonder als de buitenzijde van het gebouw. Andere leuke dingen om te doen in Dinant zijn een boottochtje over de Maas of een bezoek aan de Leffe Brouwerij, gelegen in het plaatsje Leffe, net buiten Dinant. Wij houden het voor gezien en gaan terug naar de camping. De pannenkoeken smaken prima!

Dag 2

Het regent. Dat maakt op zich niet zoveel uit, want we gaan naar de grotten van Hotton.

20160701_192856

Deze grotten werden in 1958 ontdekt. Het zijn druipsteengrotten met als grootste bezienswaardigheid een anderhalve meter hoge stalagmiet. Uiteraard gaan we met een rondleiding mee! De grotten zijn het hele jaar geopend van 10.00 tot 17.00 en in de maanden juli en augustus tot 18.00 uur. Na de lunch rijden we naar de Chocolaterie Defroidmont in Érezée. We krijgen eerst een film te zien over hoe chocolade ontstaat. Daarna mogen we proeven. Echte chocolade die onbewerkt is, is gigantisch bitter. Uiteraard wordt er chocolade gekocht.

20160701_192935

Als we weer buiten komen, is het opgeklaard. We gaan naar de watervallen van Coo. Een must voor als je in de Ardennen bent. De kinderen zijn niet zo onder de indruk en ik moet toegeven dat de watervallen in mijn herinnering ook grootser waren dan dat ze zijn.

Dag 3

Vandaag is het zonniger en dat betekent dat we vanmiddag gaan meedoen aan het Challenge parcours. Dat dus vanmiddag.

20160701_193001

De ochtend vullen we op met een bezoek aan Durbuy, het kleinste stadje in Europa. Het is inderdaad niet groot. Een paar straatjes en een kasteel. Durbuy is gebouwd op de plek waar in de vroege Middeleeuwen een nederzetting was. Het geheel is mooi gerestaureerd en ziet er wel heel erg romantisch uit.

We rijden via Wéris terug naar de camping. Dit plaatsje staat op de lijst van de 25 meest mooie plaatsen in Wallonië en is verder bekend om de steenformaties, gelegen net buiten het dorp. Deze steenformaties noemen ze megalieten. Megalieten zijn dus gigantisch grote stenen. Op de plaatsen waar ze staan/liggen zijn feitelijk grafmonumenten.

De middag wordt besteed met actieve dingen; we gaan abseilen, tokkelen, klettersteigen en een Himalayabrug moet worden overgestoken. Dat kan vlakbij de camping en wordt ook door de camping georganiseerd. Net als we klaar zijn, begint het het gieten. Het wordt die dag niet meer droog.

Dag 4

Na het ontbijt vertrekken we naar Warnant. Het beginpunt voor de railbike. Een railbike is een fiets, aangepast aan spoorrails. Het is vandaag een mooie, zonnige dag. Dat wordt zweten op de fiets. De route voor vandaag zal zijn Warnant-Falaën-Maredsous en weer terug. Als we in Maredsous aankomen, is er slechts 1 mogelijkheid en dat is een kasteel bezoeken.

20160701_193134

We kijken elkaar aan: nog meer actie? We besluiten om gek te doen en de fiets te laten staan en terug te wandelen naar Falaën, daar over te stappen op een andere fiets en het laatste stuk naar Warnant weer te fietsen. Maar als we in Falaën aankomen, is men erg boos. Hoe durfden we de fiets zomaar achter te laten! Nou ja… er stonden er genoeg en de onze hebben we gewoon erbij geschoven. We moeten nog 1.45 uur wachten voordat we terug mogen fietsen. Mooi niet! Dan lopen we de rest ook maar, via de reguliere weg. We vinden onderweg zowaar nog 50 euro. De terugweg naar Warnant is via de gewone weg toch een stuk langer dan via de spoorrails. Met de tong op de grond bereiken we de auto. Typisch een actie van mij! Die avond eten we pizza.

Dag 5

Het is de dag van vertrek. De afgelopen paar dagen zijn snel gegaan. We moeten om 10.00 uur de caravan verlaten, maar eerst moet er gepoetst worden.

20160701_193202

Nadat we hebben uitgecheckt rijden we eerst naar La Roche en Ardennes, naar de ruïne. Het weer is ons gunstig gezind. We kopen entreekaartjes en wanen ons in vroegere tijden. Vanaf de ruïne heb je een mooi uitzicht over het stadje. Wat jammer dat we alweer naar huis moeten! De vakantie is voorbij. Het was slechts een midweek, maar we hebben eruit gehaald wat er uit te halen viel.

De Ardennen is een mooie bestemming. Veel kastelen, mooie natuur, leuke plaatsjes en ook voor sportieve mensen worden er volop activiteiten georganiseerd.