Frankrijk – Bretagne 2007

Dag 1

We vertrekken tegen de vroege ochtend vanuit een zeer regenachtig Nederland. Het is mei en we gaan naar Bretagne. Niet de meest droge omgeving van Frankrijk. We zullen het ermee moeten doen. Gelukkig hebben we een stacaravan tot onze beschikking. Het is onderweg erg rustig en we maken een kleine de-tour: we gaan langs Mont Saint-Michel.

20160802_141254
Mont St. Michel

Mont Saint-Michel is een klein, rotsachtig getijdeneiland in een grote baai aan de monding van de Couesnon. Het granieten massief van de Mont Saint-Michel is bekroond met een middeleeuwse abdij. Op de torenspits van de abdijkerk staat sinds 1898 een beeld van de heilige Michaël dat honderdzeventig meter boven de baai uitsteekt. Het eiland ligt ongeveer 1 kilometer uit de kust bij de plaats Avranches in Normandië.

20160802_141305

Het is oorspronkelijk een getijdeneiland: het was over land bereikbaar bij laagwater, maar bij hoogwater was het omringd door water.

Tegenwoordig loopt er een smalle brug, met pendeldienst, naar het eiland. De Mont Saint-Michel, met zijn trapstraten, is alleen toegankelijk voor voetgangers. In 1979 werd de Mont Saint-Michel met abdijcomplex en de omliggende baai uitgeroepen tot werelderfgoed door de UNESCO. bron Wikipedia

We wandelen er door de straten. Het is er best druk en dat is niet vreemd, gezien er hier per jaar ongeveer 3.5 miljoen mensen komen.

Na dit ommetje vervolgen we de weg naar onze camping. Het is camping Le Ranolien in Perros-Guirec. Net buiten de camping staan we gelijk aan het water. Dit gedeelte van het strand in Frankrijk behoort tot de wandelroute Sentier des Douaniers en is in zijn totaliteit maar liefst 2.300 km lang. Hij loopt van de baai bij Mont-Saint-Michel tot aan Saint-Nazaire.

20160802_141355

20160802_141417
De roze granietkust

Het wordt hier ook wel De ‘roze granietkust’ genoemd. Deze naam is te danken aan de verkleuring van de immense stenen van graniet waarvan de kleur roze lijkt. Dit als gevolg van mineralen die ooit vrij zijn gekomen bij een ondergrondse vulkaanuitbarsting. Een fenomeen dat op niet al te veel plaatsen ter wereld voorkomt.De roze kleur is vooral in de vroege ochtend en bij zonsondergang te zien. Het is werkelijk waar een prachtig gezicht. Als je hier bent, vergeet je alles, terwijl je op een van de rotsen zit en kijkt naar het water.

Dag 2

20160802_141440

Het is moederdag! En het regent. Dat is balen. We zijn van plan het oude stoomtreintje dat in de omgeving schijnt te rijden te nemen. Bij het stationnetje aangekomen, blijkt dat die niet rijdt. De dagen dat hij wel rijdt, zouden we 65 euro kwijt zijn. Voor een halfuurtje! Dat gaan we niet doen. We passeren nog een kasteel en rijden naar Trégastel. Een hapje eten op z’n Frans: uitgebreid dus.

20160802_141434

Daarna rennen we het aquarium in, want het begint te stortregenen. Dit aquarium stelt niets voor. Binnen een half uur staan we weer buiten. Het blijft regenen totdat het avond is. Dan klaart het op en gaan we langs het water wandelen. De meiden met een emmertje en schepnetjes. Geen krab gezien overigens. Maar het is even heerlijk uitwaaien.

Dag 3

Vandaag staat Dinan op het programma. Volgens onze informatie is dit een stad met een middeleeuws centrum. Het is best ver rijden en als we aankomen, blijken alle winkels dicht.

20160802_141521

Inderdaad: middeleeuwse openingstijden: maandagen gesloten. Gelukkig is er wel een crêperie open. Daarna stappen we in een treintje dat ons langs alle bezienswaardigheden rijdt. Het is koud, guur en winderig. We rijden terug naar de camping.

En warempel: na het avondeten klaart het weer op. We doen onze schoenen en jassen aan en lopen weer langs het water naar het dorp. Heerlijk warme chocomelk gedronken

20160804_114143

De plaats van het huidige Dinan was al bewoond in de oudheid. De geschiedenis van de stad is bekend sinds de negende eeuw. Dinan was toen een kleine marktstad, waar een benedictijner klooster werd gevestigd. In de 13e eeuw werden de stadswallen opgericht. Tijdens de Bretonse opvolgingsoorlog in 1357 werd de stad met succes verdedigd tegen de Engelse troepen door Bertrand du Guesclin. In 1364 nam hertog Jean IV van Bretagne de macht over. In de 15e eeuw kwam Dinan samen met de andere Bretonse steden bij Frankrijk. Vanaf de 17e eeuw begonnen de versterkingen minder belangrijk te worden en werden ze slecht onderhouden. In 1907 richtte een brand veel schade aan in de stad. In augustus 1944 werd de stad gebombardeerd; na de oorlog werd het oude centrum gerestaureerd. bron: Wikipedia

Dag 5

ocean

Volgens de weersvoorspelling gaat het de hele dag regenen en dus rijden we naar Brest, naar het Oceanopolis. Dit is een groot aquarium. Wel prijzig, maar zeker de moeite waard. Het is druk. Klaarblijkelijk ontvluchten meerdere mensen het slecht weer.

Dag 6

Het lijkt vandaag droog te blijven. We boeken in de morgen een boottocht naar de vogelreservaten waar vele vogels broeden op een van de zeven eilanden voor de kust. Nadat we een plekje op de boot hebben veilig gesteld, rijden we naar Bégard.

20160802_141608

Ik heb op de kaart ontdekt dat hier een menhir moet staan van 6.5 meter hoog. Hoe we ook rijden en zoeken: we kunnen de menhir niet vinden. Uiteindelijk loop ik het stadhuis binnen en vraag het de eerste de beste figuur: het is de burgemeester. Naar aanleiding van diens aanwijzingen, vinden we uiteindelijk de menhir gevonden. We kunnen niet dichtbij komen en de kinderen komen niet meer bij p de achterbank. Het lijkt maar een triest klein steentje op afstand. Gelukkig kan de camera inzoomen.

20160802_141558

In de middag stappen we op de boot. De meiden hebben veel lol. Ze vinden het heerlijk die wind. Totdat het noodlot toeslaat en Berit zeeziek wordt. Maar ook ik ben zeeziek. Samen geven we om beurten over. Twee zeehonden zwemmen met de boot mee. We stappen bij Ile aux Moines uit, het grootste eiland. We krijgen een rondleiding over het eiland.

In de 14e en 15e eeuw kwamen de Franciscanen hiernaartoe om in alle eenzaamheid te bidden. Nu woont er niemand meer, met uitzondering van twee vuurtorenwachters die elkaar om de vijftien dagen aflossen. bron: Wikipedia.

eiland

Nu staat de eilandengroep bekend als broedkolonie voor tal van soorten vogels, zoals de Sas van Gent en de Papegaaiduiker. Eerlijk gezegd hebben slechts twee personen van dit uitje kunnen genieten. Berit en ondergetekende waren blij toen ze weer thuis waren.

Dag 7

We rijden naar Cairn de Barnénez. Dit is een graftombe. De graftombe bestaat uit twee lagen van ongeveer zesduizend jaar oud. Cairn betekent in het Iers ‘hoop stenen’. Deze cairn is met een lengte van zeventig meter en elf granieten dolmens het grootste megalithisch mausoleum van Europa.

cairns

De cairn van Barnénez is heel lang in gebruik geweest als steenhouwerij en had dus heel goed kunnen verdwijnen! Pas in 1954 ontdekte de archeoloog P.R. Giot de Cairn. Hij heeft gezorgd dat de Cairn twee jaar later opgenomen werd als historisch monument en is een restauratiecampagne begonnen die tot 1968 heeft geduurd. Deze bezienswaardigheid werd door André Malraux liefkozend de “Parthenon van de Bretons” genoemd. bron wikipedia

Na ons bezoek rijden we door naar Roscoff. Dit is een havenstadje waar we lunchen. In deze omgeving schijnt de zon in tegenstelling tot waar we vandaan komen. Daar is het mistig. ’s Avonds wederom het bekende uitje: wandelen langs de kust en een warme chocomelk in het dorp.

Dag 8

20160803_091111

Deze laatste dag van de vakantie gaat de zon schijnen! We brengen een bezoekje aan de dierentuin van Tregomeur waar het best leuk toeven is. Als we weer op de camping zijn haasten de meiden zich naar het zwembad. Wij pakken alles weer in, want de vakantie is voorbij. Die avond lopen we een laatste maal langs de prachtige kust.

Bretagne is een mooie omgeving! Er zijn hier nog veel Ierse invloeden terug te vinden. De kust is werkelijk waar fantastisch mooi! Alleen…, wij hebben nagenoeg de hele week regen en wind gehad. Dat kun je verwachten in deze streek van Frankrijk.