Griekenland – Kreta 2001

Dag 1

Het is zo fijn om vanaf Eindhoven te kunnen vliegen als dat mogelijk is. En Kreta is al jaren een van de bestemmingen vanaf Eindhoven. We landen op Heraklion en de temperatuur is heerlijk. Het is overigens 1 uur later op Kreta dan in Nederland. We verblijven in appartementencomplex Electra in Stalis. Het appartement is sober, maar het uitzicht is fantastisch en dat maakt eventuele mankementen direct goed. Het appartementencomplex ligt op ca. 200 meter van de boulevard, ca. 500 m. van het centrum en ca. 200 m. van het strand. Afstand supermarkt: 50 meter.

20160608_162353-1
uitzicht vanaf het balkon

Dag 2 en Dag 3

Dit zijn twee dagen waarin we heerlijk ontspannen. In de morgen halen we verse broodjes. Het is zo ontzettend warm dat de zon verzengend heet is. Het is bijna ondraaglijk om op het balkon te eten. Dat wordt of heel vroeg (voor 8.30 uur) of binnen. De prijzen van levensmiddelen zijn duur, zo valt ons op. Het loont niet om zelf te gaan koken en dus is al snel besloten om iedere avond uit eten te gaan. En ach… is het daar geen vakantie voor?We brengen deze twee dagen grotendeels op het strand door, waar we ligbedden en een parasol huren.

Dag 4

20160608_164440-1
plattegrond Phaistos

We hebben voor vandaag en morgen de beschikking over een jeep. Helaas is men vergeten het sunroof erbij te leveren, zodat we inventief moeten zijn. We spannen een handdoek boven ons, willen we niet levend gefrituurd worden We rijden via Kasteli naar de zuidkant van Kreta, waar we de opgravingen van Phaistos bezichtigen. Het is na Knossos de meest waardevolle archeologische site van Kreta en het ligt 63 kilometer ten zuidwesten van de hoofdstad Heraklion. In 1908 werd hier de schijf van Phaistos (discus van Festos of Phaestos schijf) gevonden. Een prachtig voorbeeld van het oude hiërogliefenschrift. Tegenwoordig is de schijf te zien in het archeologisch museum in Heraklion. Men denkt overigens dat er een lofzang op staat voor godin Rhea, maar dat is onbevestigd. De reis voert ons verder. We reizen naar het strand van Kali Limenes, waar het nagenoeg uitgestorven is.

k2
krijtrotsen/rotswoningen Matala

Dan maar weer verder. De volgende plaats is Matala. Deze badplaats staat vooral bekend om de krijtrotsen die bij het dorp aanwezig zijn en de daarbij horende holen. Deze holen werden in de tijd van de Minoïsche cultuur gebruikt als graftombes en daarvan is nog veel terug te vinden. Matala is vooral bekend geworden in de jaren 70 als zijnde een hippie dorp. Vele hippies vonden hier hun toevlucht en gebruikte de holen als verblijfsplaats totdat ze hiervan verdreven werden door de kerk en het militaire regime.

Dag 5

Het blijkt dat het sunroof inmiddels is gearriveerd, zodat we comfortabeler deze tweede dag met de jeep reizen. We gaan via het Lasithi plateau, waar de bevolking nog in alle eenvoud zonder overbodige luxe leven, naar Agios Nikolaos. De vergezichten zijn adembenemend.

20160608_170605-1
Spinalonga, voormalig lepra eiland

Onderweg zien we in de verte nog Spinalonga liggen. Spinalonga, officieel Kalidon genaamd, is een klein eiland waar in 1579 de Venetianen een groot fort hebben gebouwd als bescherming tegen de Turken. In 1715 namen de Turken het eiland alsnog over tot 1903. Vanaf ongeveer 1903 heeft het eiland 54 jaar gediend als ‘lepra eiland’. Tegenwoordig is het een toeristische trekpleister waar rondleidingen gegeven worden.

We lunchen voortreffelijk nabij de haven van Elounda en besluiten dwars door de vele olijfgaarden via zandpaden terug te rijden. Ik ben er niet zo van gecharmeerd, zeker niet als er ook nog eens een krekel in de auto beland. Mijn longen deden het prima. De oren van mijn medepassagier daarna niet meer. De wind is flink aangewakkerd en we zien de rode vlag wapperen als we op het strand komen. Niet dat veel mensen zich hier iets van aantrekken. Ook wij niet. We laten ons heerlijk meedrijven met de hoge golven. Dit is zo ontzettend leuk!

Dag 6 en 7

We besluiten om de gemaakte foto’s hier op Kreta te laten ontwikkelen. De 1 uur service blijkt echter een fabeltje en moet geïnterpreteerd  worden als een 1 dag service. Die Kretenzers kennen geen stress, welnee. Gewoon genieten van het leven.

troonzaal knossos paleis

In de tussentijd bezoeken wij de opgravingen van Knossos, ditmaal onder begeleiding van een gids.Door een goede uitleg in het Nederlands wordt een bult stenen een stuk tastbaarder en levendiger. Knossos was de hoofdstad in het Minoische Kreta. Het was zelfs tien eeuwen lang  de grootste stad in Griekenland en van heel Europa. Nu zijn er nog de prachtige overblijfselen van het grote paleis van koning Minos, de villa’s, het theater, grote kruiken en de graven. Na Knossos gaan we razendsnel naar ons appartement om ons om te kleden. De enige plek waar het houdbaar is, is in de zee. Het strand, de zee, een restaurantje; het zijn de plaatsen waar we onze laatste tijd doorbrengen.

20160608_170737-1
ik bij het appartementencomplex

We worden in de nacht opgehaald voor ons vertrek. We rijden door Chersonissos waar het leven nog in volle gang is. Krijgen we toch nog iets mee van het het nachtelijke leven op Kreta.

We hebben lang niet alles gezien op dit eiland. Een reden om wellicht ooit nog eens terug te gaan. Goedkoop is het niet, maar mooi wel!