Tsjechie – rondreis 2006

Dag 1

Het indrukwekkende Lipnomeer
Het Lipnomeer
Het Lipnomeer is een ongeveer 40 km lang stuwmeer in de regio Zuid-Bohemen in het zuiden van Tsjechië. Het is aangelegd vanwege de problemen die onder andere het stadje Český Krumlov ondervond van overstromingen van de Moldau. (bron: Wikipedia)

We beginnen onze rondreis bij het Lipnomeer, in Frymburk. Dat ligt in het uiterste zuidwesten van Tjechie, in Zuid-Bohemen, niet zo ver weg van Linz in Oostenrijk. Het leek ons een mooi uitgangspunt, maar in werkelijkheid valt het een beetje tegen hier. We besluiten om de planning op papier om te gooien, maar niet voordat we de rodelbaan  een paar keer gedaan hebben. Dat blijft altijd leuk en lachen! Het is te laat om veel verder te rijden, we overnachten bij particulieren in de nabije omgeving van Frymburk. Naast het huis waar we verblijven zien we steeds vrouwen en meisjes de bossen in gaan om na verloop van tijd weer terug te komen. Ik ben erg benieuwd en hou tenslotte een meisje staande. Ze heeft bosbessen geplukt. Kanjers van bosbessen. De hele vakantie zullen we her en der langs de weg mensen zien staan die bosbessen verkopen.

Dag 2

We rijden door naar een camping in Chvalšiny die gerund wordt door Nederlandse mensen. We hebben de tent namelijk bij ons om het een low budget vakantie te kunnen houden. Nadat we de tent hier hebben opgezet, rijden we door naar Český Krumlov. En ik overdrijf echt niet als ik zeg dat dit het meest mooie stadje in middeleeuwse stijl is dat ik ooit heb gezien.

20160628_134528

Het historische centrum staat sinds 1992 op de werelderfgoedlijst van UNESCO en terecht! Ik heb tal van oude stadjes gezien, totaal bedorven door het toerisme, maar  Český Krumlov is in verhouding nog puur. (in 2006 tenminste nog wel). De restauratie van de binnenstad is echt prachtig uitgevoerd Mooi ook is de Vltava. Deze rivier kronkelt door het centrum van Český Krumlov. Wat je echt moet zien hier is het Krumlovkasteel.

20160627_204052
Het Krumlovkasteel

Het kasteel kent een combinatie van verschillende stijlen, wat het resultaat is van een periode van vele eeuwen waarin het kasteel stap voor stap groter groeide. Het heeft onder drie invloedrijke families ook een aantal gedeeltelijke transformaties ondergaan. De meest kenmerkende elementen van het kasteel zijn de burchttoren, de Mantelbrug die voorzien is van arcaden over verschillende niveau’s en het prachtige uit de 18e eeuw stammende kasteeltheater. (bron: allesoverTsjechie)

Er zijn verder nog veel meer bezienswaardigheden te zien. Wil je deze stad op je gemak bekijken, neem er dan twee dagen voor. Ik heb met open mond nagenoeg elk pand bewonderd.

We overnachten dus op de camping. Maar wat is het afzien. Het is stervenskoud. Leuk plan dat kamperen, maar het blijkt dat overnachten bij particulieren ongeveer net zoveel kost.

Dag 3

De Kotnovtoren

We pakken de tent in en leggen hem in de kofferbak. Daar heeft hij vervolgens de hele vakantie gelegen. We hebben besloten om voor een paar tientjes extra geen kou meer te gaan lijden. We rijden naar Tábor. Nog steeds in Zuid-Bohemen. Alweer een oud stadje. Leuk weetje: de stad is vernoemd naar de Taborberg in Israël. De berg waar Jezus volgens de bijbel van gedaante verwisselde. We gaan eerst op zoek naar een overnachtingsplaats. Het wordt Penzion Z&Z. Daarna hebben we best trek gekregen. Tijd voor de lunch. Maar dat valt nog niet mee. Overal waar we binnen komen, worden we door een groep mannen aangestaard. Grappig. Die mannen hebben tijd om te kletsen, terwijl er van de vrouwen geen spoor te bekennen valt. Uiteindelijk mogen we ergens achter een gordijn eten, uit het zicht van de mannen. Om in de voormalige Oostbloksfeer te blijven neem ik goulash. Achter een gordijn; het moet niet gekker worden!

20160628_182021

Daarna tijd om de stad te bezichtigen.We beginnen bij de Hrad Kotnov (de toren), het enige overgebleven deel van het kasteel dat verder afgebroken is om zo ruimte te creëren voor de uitbreiding van een brouwerij. Barbaren zijn het: liever drinken dan cultuur! Verder slenteren we door de straatjes en komen we nog een motor tegen die echt op de foto moet.

Dag 4

We vervolgen onze weg naar Centraal-Bohemen, naar Beroun. Beroun ligt ten westen van Praag. Wederom gaan we  eerst op zoek naar een slaapplaats. Vaak krijgen we ‘nee’ te horen. Niet omdat ze ons niet willen, maar omdat er veel mensen op deze manier door Tsjechië reizen en dus veel slaapplaatsen al vergeven zijn. Uiteindelijk lukt het ons. Nadat we ons geïnstalleerd hebben, bezoeken we de grotten van Koněpruské.

20160627_204201

De grotten werden in 1950 ontdekt en toegankelijk voor het publiek in 1959 gemaakt. De grotten hebben hun oorsprong in de 400 miljoen jaar oude Devon calciet rotsen en bestaan uit drie niveaus en zijn meer dan 2 km lang. Het toegankelijke deel is 620 m lang en de bezichtigingsroute duurt 1 uur. In het bovenste niveau was er in de 15e eeuw een geheime workshop van geld vervalsers. De grotten zijn uniek door hun opal decoraties, evenals talrijke paleontologische opgravingen die de geschiedenis van de natuur van de afgelopen 1,5 miljoen jaar documenteren.

20160627_204212

Verder zien we het een en ander van de omgeving en komen we bij een hele smalle houten brug. Precies een auto breed. Moeten we daar overheen? Tijd om die brug nader te inspecteren. Net als we besluiten om een andere route te rijden, komt er een auto aan die met een vaartje over de brug rijdt. Wow! Rustig aan maat! Het bewijst wel dat de brug blijkbaar sterker is dan hij oogt en we wagen de gok. We slaken een zucht van verlichting als we heelhuids en zonder tegenligger de overkant hebben bereikt.

Dag 5

Praag staat op het programma. Het lukt ons om een parkeerplaats te vinden en we slenteren door de stad. Qua gebouwen is het schitterend! Qua mentaliteit wat minder; we worden afgezet als we een paar blikjes drinken kopen en de verkoper vol blijft houden dat 10 euro voor twee blikjes cola juist is. Dit is geen stad om ruzie te maken. Ik betaal en kies eieren voor mijn geld.

20160627_204243

We bezoeken de joodse buurt en volgen toeristen die schijnbaar precies weten waarheen ze gaan. Wij niet, maar volgen ze braaf. We komen uit bij de Astronomische klok op het Oude Stadsplein. Behalve de tijd geeft de klok ook de dagen, de sterrentijd en de stand van de maan en de zon aan. Het is werkelijk waar erg mooi! We lopen over de Karlsbrug, sjokken het hele eind omhoog naar de Praagse burcht en dat was het dan. Voor mij is Praag geen stad om een paar dagen te willen verblijven. We rijden terug naar Beroun, waar we nog een nacht verblijven.

Afbeeldingsresultaat voor karelsbrug

Dag 6

Op naar hrad Karlštejn, oftewel kasteel Karlstein. Dit is een 14e burcht in Gotische stijl, ongeveer 20 kilometer ten westen van Praag. We gaan in stijl vandaag: omhoog met de koets en weer terug naar beneden te voet.

20160627_204309

Het kasteel werd gebouwd in 1348 in opdracht van Karel IV, koning van Bohemen en keizer van het Heilige Roomse Rijk. Het was bedoeld als bewaarplaats voor de kroonjuwelen, heilige relikwieën en de rijksschatkist. Het meest in het oog springende deel van het kasteel is de 60 meter hoge grote toren, die wel binnen de kasteelmuren staat, maar verder niet met de andere gebouwen van het kasteel is verbonden. Deze toren staat op het hoogste punt van de heuvel en bevat de kapel van het heilige kruis. Iets lager staat de Marian (mindere) toren, die de schatkist bevatte. Ook deze toren staat apart van de andere gebouwen. Op de tweede verdieping liggen de kapellen van de heilige maagd en Sint Catharina. Het keizerlijke paleis ligt aan de zuidoostelijke zijde van het kasteel tegen de buitenmuur. Van daaruit loopt een uitstulping van de muur naar het zuidwesten, waar zich in de zuidelijkste toren de waterput bevindt (bron: Wikipedia).

We vervolgen hierna onze weg naar het oosten. We belanden uiteindelijk in een troosteloze plaats Prebuc. Dit is de eerste plaats waar nog een kamer te krijgen is. Noodgedwongen accepteren we die, maar we belanden op een kamer waar de nummers op de bedden staan. Waarschijnlijk overgebleven uit de communistische tijd. We vinden wel een fijn restaurantje in het plaatsje waar we goed eten. In alle vroegte verdwijnen we via de achterdeur.

Dag 7

We gaan naar het oosten en komen al snel uit bij Česká Skalice. Dit plaatsje ligt in de regio Hradec Králové. We belanden bij Pension U Bedy en komen hier heerlijk bij van onze slapeloze nacht. De mensen zijn ontzettend vriendelijk. Ze spreken alleen Tsjechisch en komen op een gegeven moment aan met een schaal zelf geplukte kersen uit de tuin. We zeggen geen nee!

20160627_204407

Steeds vaker komen we houten huisjes tegen. Typisch voor deze omgeving blijkbaar. Ik vind ze schattig. In de avond eten we ergens in de buurt. Onze eerste menukaart echt helemaal in de Tsjechische taal. Het is gokken wat we bestellen. Ik krijg een heerlijk gerecht met kip en mijn reisgenoot, die het duurste gerecht had besteld (daarmee redenerend dat het vast lekker zou zijn), krijgt een gevulde pannenkoek. Tegenvaller. Met handen en voeten proberen we een derde gerecht te bestellen. Maar de kok kijkt ons onbegrijpend aan. Voordat de zaak escaleert, komt iemand ons te hulp. Hij legt uit dat we bereid zijn om voor drie gerechten te betalen en dat de pannenkoek terug de keuken in mag. Uiteindelijk moeten we 12 euro betalen. Een giller!

Dag 8

We rijden naar de Poolse grens (bij Náchod) en gaan even de grens over. Gewoon voor het gevoel ook in Polen geweest te zijn. Vandaag een aardige trip voor de boeg.

Afbeeldingsresultaat voor mala skala tsjechie

We verlaten het oosten en rijden naar het westen en komen uit bij Malá Skála. Deze gemeente ligt in de regio Liberec en maakt deel uit van het district Jablonec nad Nisou. De omgeving is hier prachtig! We vinden hier een kamer bij een hotel en zeg zeg: dit uitzicht is niet verkeerd, toch? Als we het natuurgebied inrijden, blijkt dat er ook nog een klein kasteeltje bovenop de rotsen staat. Dat vereist nader onderzoek.

20160630_142045

Het is een hele klim! Maar ik heb vleugels en het uitzicht is adembenemend. De foto is helaas mislukt van dat uitzicht (waarschijnlijk vanwege trillende handen van de shock). Maar wederom blijkt dat Tsjechië een prachtig land is.

Dag 9 en Dag 10

Onze volgende bestemming is het Máchovo meer. Dit meer  is genoemd naar de grote romantische 19e eeuwse dichter Karel Hynek Mácha en is in de tijd van keizer Karel IV aangelegd voor het kweken van vis. We vinden een mooie appartementje vlakbij het meer. Een welkome afwisseling! Het is uitstekend weer en we vertoeven een hele dag aan het strand van dat meer met als prachtige uitzicht het kasteel Bezděz.

20160630_144831

De volgende dag rijden we, totaal uitgerust, naar het kasteel toe. Al van verre af is het zichtbaar. De klim naar het kasteel toe is uitputtend. Eenmaal aangekomen, is er net een rondleiding begonnen waar we stiekem bij aansluiten. Soms is het toch handig dat we, als Nederlanders, meertalig zijn.

20160627_204622

Om het af te leren, bezoeken we nog 1 burcht in de omgeving, namelijk burcht Kokořín, in de gelijknamige vallei.

De vakantie zit erop. Tsjechië is een prachtig land qua natuurschoon. Iedereen die van cultuur houdt, kan ik aanraden hier naartoe te gaan. Ik heb slechts een klein gedeelte van alle burchten, ruïnes en kastelen hier beschreven. Het zijn er ontelbaar veel. De prijzen waren (in 2006) een giller. En het feit dat je je af en toe met handen en voeten verstaanbaar moet maken, heeft absoluut charme!